A digitalizáció térnyerésével a betegellátás teljes folyamata átalakul. Az ágazat előtt álló kihívásokról, buktatókról és megoldandó feladatokról volt szó 2022. november 22-én, a 3. Digital Health Summit-on, amelyen Szabó Bálint, az ESZFK ügyvezetője a hazai egészséginformatikai fejlesztésekről adott összefoglalót.
Globálisan egyre nagyobb teret nyer a digitális egészségügy, ezzel párhuzamosan megfigyelhető az a tendencia, hogy az egészségügyi ellátás hagyományos modelljei – amennyiben ez alatt a gyógyszerek vagy terápiák biztosítását értjük – napjainkra idejétmúlttá válnak. A hatékonyságnövelés eszköze lehet, ha az egészségügyben érdekelt vállalatok aktív szerepet vállalnak a digitális forradalom támogatásában a betegellátástól a megelőzésen és a diagnosztikán át a monitorozásig.
A fejlesztések egészségügyi ökoszisztémába való mélyebb beágyazódásához új típusú együttműködésekre is szükség van a kórházakkal, az orvosokkal és a technológiai partnerekkel.
Itthon az egészségügy digitális átállását biztosító Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) központi adatbázisába az indulás óta eltelt öt évben már több mint 2 milliárd betegellátáshoz kapcsolódó adat került be. Az EESZT a kulcsa annak az elvárásnak, hogy a lelet utazzon, ne a beteg – az ágazaton kívüli adatmegosztás eddigi eredményeiről Szabó Bálint, az Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ (ESZFK) ügyvezetője adott betekintést. Emellett bemutatta a járó- és a fekvőbeteg-ellátást támogató informatikai fejlesztéseket, és kiemelte a lakosságot érintő újításokat is az EESZT mobilapp, és a telemedicinális orvosi ellátás tekintetében.
Az ESZFK ügyvezetője délután egy érdekes kerekasztal-beszélgetésen is részt vett, amelyen a telemedicina hazai alkalmazási gyakorlatát, kiemelten az otthoni egészségügyi mérésekre alkalmas okoseszközök és szenzorok adatainak EESZT-be történő megosztását járták körül a meghívott szakemberek, Dr. Majorosi Emese, Med. (háziorvos), Dr. Dózsa Katalin, Med. (SE), Szabó Barnabás (77 Elektronika).